Jom Klik

Thursday, December 22, 2011

Mengasah Kapak

Alkisah ada seorang penebang pokok yang sangat kuat. Dia baru mendapat kerja dari seorang tauke balak.
Majikan memberikan sebuah kapak dan menunjukkan area kerjanya.

Hari pertama penebang pokok berjaya menebang 18 batang pokok. Majikan gembira dan berkata, “Bagus, bekerjalah seperti itu!” Oleh kerana termotivasi oleh pujian majikannya, keesokan hari penebang pokok bekerja dengan lebih kuat lagi, tetapi dia hanya berjaya menebang 15 batang pokok.

Hari ketiga dia bekerja dengan lebih kuat lagi, tetapi hanya berjaya menebang 10 batang pokok. Hari-hari berikutnya pokok yang berjaya dirobohkannya makin berkurangan. “Aku mungkin telah kehilangan kekuatanku”, fikir penebang pokok tadi.

Dia menemui majikannya dan meminta maaf, sambil mengatakan dia senditi tidak tahu apa yang terjadi.
“Bila kali terakhir kau mengasah kapak?” majikan bertanya. “Mengasah kapak? Saya tidak ada masa untuk mengasah kapak. Saya sangat sibuk mengapak pokok,” katanya.

Moral:
Kehidupan kita sama seperti itu. Seringkali kita sangat sibuk sehingga tidak mempunyai waktu untuk mengasah kapak. “Di masa sekarang ini, ramai orang lebih sibuk dari sebelumnya, tetapi mereka lebih tidak berbahagia dari sebelumnya.” Mengapa? Mungkinkah kita telah lupa bagaimana caranya untuk tetap tajam?

Tidak salah dengan aktiviti dan kerja keras. Tetapi tidaklah seharusnya kita terlampau sibuk sehingga mengabaikan perkara-perkara yang sebenarnya sangat penting dalam hidup, seperti kehidupan peribadi, menyediakan masa untuk membaca,masa untuk keluarga dan lain sebagainya. Kita semua memerlukan waktu untuk berehat, untuk berfikir dan merenung dan untuk belajar

Bila kita tidak mempunyai waktu untuk mengasah kapak, kapak kita akan tumpul dan kurang efektif. Jadi mulai dari sekarang, fikirkanlah cara bekerja yang lebih efektif dan menambahkan banyak nilai ke dalamnya.

9 comments:

  1. bila kita berfikir dengan lebih baik dan buat kerja dengan bersungguh-sunguh tanpa mengharapkan balasan maka 'kapak' kita akan sentiasa tajam..

    ReplyDelete
  2. Ku renung renung dan renung lagi... laa.. terlelap.. tak terasah jugak kapak ku ini..

    ReplyDelete
  3. strategy kena ada.kualiti dan kuantiti dua2 kena jaga..;)

    ReplyDelete
  4. setuju ..kita kadang2 selalu lupa tentang semua itu

    ReplyDelete
  5. entry yg baik utk muhasabah diri ^_^

    ReplyDelete
  6. saya setuju sangat dengan n3 ni.....

    ReplyDelete
  7. Kapak msred pun dah tumpul dah.... Nak capai kpi punya pasal la ni.... Bizi giler....jgn anak pun lupa kat kita udah le yea....

    ReplyDelete

Popular Posts