Jom Klik

Wednesday, April 6, 2011

Berape Harga Isteri Anda????

Hargailah isteri anda......

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri
ini pada keluarga, suami dan anak-anak
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri
mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.
Biarlah buruk mana isteri anda,
sayangilah mereka......

Beruntungnya seorang wanita yang ada rahim ini ialah dia bekerja
dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang
tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari ,  
Bila dah bersalin tu, susukanlah anak...jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak...
 
Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah ,  
Tapi bila dah habis cuti tu... . layanlah suami..."offer" lah pada suami ,
 
Nabi bersabda: berjimak dgn isteri itu pahala ...
 

Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang......
sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya...

Satu lagi berita gembira untuk wanita, Sepanjang dia mengandung
Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi seluruh dosanya habis..
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang bukan Islam,  dia tak dapat masuk Syurga tapi

Allah beri kelonggaran seksa kubur.  
Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala
tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.


Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan
 
terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia
terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.
Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid
atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah ke atasnya jua.
.

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian
Sirat dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya,
jadi dia pun memberi pahalanya kepada
suami untuk lepas masuk syurga.
Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan
isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.

Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung
terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.


Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan
di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik
dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..

Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat
Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak
kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir
kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan
wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.

 
"Wahai Tuhan...
ku tak layak ke syurgamu ....
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu...
kamilah hamba yang mengharap belas darimu ....

"Ya Allah...
jadikanlah kami hamba-hamba mu yang bertaqwa ..
ampunkan dosa-dosa kami, kedua  ibubapa kami,
dosa semua umat-umat islam yang masih hidup mahupun yang telah
meninggal dunia"......


Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah..
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini
di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illalLah' ini.
Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): "Wahai manusia! Ucaplah  'Laa ilaaha illalLah', kamu pasti berjaya!"

24 comments:

  1. alhamdulillah..syukur btol saya ni perempuan..syg ad jugak perempuan xreti nak hargai...

    tengs kak follow saya...

    saya tag akk dlm satu bloglist ni..join la kalau free..
    http://afifahaddnan.blogspot.com/2011/04/topimagine-bloglist-rapatkan.html

    ReplyDelete
  2. Nilai dan darjat telah diberi hingga tinggi begitu sekali. Sayang sekiranya harga diberi terbuang begitu tanpa sisa di akhirat kelak.

    Wahai suami bimbinglah isteri-isteri kamu. Hm....

    ReplyDelete
  3. untungnya wanita jika tau kelebihan yg ada pada mereka. :)

    ReplyDelete
  4. Subhanalllah.... besar nya ganjaran yang diberi oleh Allah...

    terima kasih atas perkongsian ini...

    ReplyDelete
  5. syukur sebagai perempuan..moga kita semua diberkati dan diampunkan dosa...aminn

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah, hamba berpeluang bace n3 ni..sungguh terkesan di hati hamba..

    trimas wahai srikandi yg memberi hamba ilmu..tenkiu2

    ReplyDelete
  7. nice entri rozie..kenapa takut beranak?huhu...jika bkn krn pahala ...saya pun tak mau beranak berkali2.akan melahirkan tak lama lagi.doakan saya selamat melahirkan.

    ReplyDelete
  8. setiap pihak ada kelebihannya.tiada bandingan.

    ReplyDelete
  9. Nurul : Syukur la jadi perempuan
    Kakzakie: ye betul
    Kami: Memang betul la
    MrsEady: Tq jgk sbb bace
    Kella: tq too u...

    ReplyDelete
  10. ala..nak kawinnnn..ehhehehe..

    ReplyDelete
  11. amirah: syukur
    cik Ubi: alhamdullilah
    Lydia: bukan takut, tp belum bersedia. Mane tau dapat anak twin lagi. Semoga semuanyer selamat.
    story: Memang betul la

    ReplyDelete
  12. hi rozie,

    salam kenal dari saya. thanx sebab sudi follow. ai dah serang balas ni... suker tak.. hehehe

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah..bersyukur di lahirkan sbg wanita.. :)
    nak kawen jugak! ahahaa

    btw tq kak follow sy..
    salam perkenalan.. ;)

    ReplyDelete
  14. em.. baru tahu pasal ni.. time kasih share

    ReplyDelete
  15. hargailah suami anda juga. hihi

    ReplyDelete
  16. sila ke blog saya kerna kamu telah ditag!

    ReplyDelete
  17. menarik! agar ianya menjadi panduan buat wanita; hidup ini kejap amat; berbuat baik itu bukanlah payah amat, pahala itu tak nampak maka makin ramai suami terdera kini...

    sila semak perceraian yg berlaku; jika diamati tak semuanya lantaran salah lelaki... wanita kini semakin bebas keluar rumah hingga lupa batasan & sempadan.

    ReplyDelete
  18. wow.. elok para suami baca nih..

    *oden bolum kawin kak.. hahahaa

    ReplyDelete
  19. Bestnye entri ni. Subhanallah.. sy bersyukur sgt2 dijadikan sebgai perempuan.

    ReplyDelete
  20. best entry ni bermaklumat..membuatkan kita lebih menghargai wanita(isteri)

    ReplyDelete
  21. untung jadi perempuan... byk sgt yg boleh kita buat utk dpt pahala.

    ReplyDelete

Popular Posts