Jom Klik

Saturday, February 11, 2012

Penangan Dingin Lavenda




Kau orang pernah tengok drama ni. Waktu siaran 9.00 malam pada Jumaat malam sudah semestinyer di TV3. PR selalu tengok drama ni. Drama ni telah diadaptasi dari sebuah novel. Nak tau novel ape.... Ni die....



PR rela mencari novel ni di merata rata kedai buku di bandar Kuala Terengganu ni. Akhirnyer berjumpa jua. Ambik mase seminggu juga untuk menghabiskan bacaan novel ini. Walau pun hanya 362 muka surat. Mungkin sekarang kureng mood untuk membaca novel. Biase kalau mengikut ketebalan novel ni paling lewat pun 2 ari. Jom kite terjah sinopsis di belakang novel ni.

  
Tiga gadis melayu dengan latar asuahan berbeza memilih Indiana, Amerika Syarikat untuk menyambung pengajian. Jannah, Murni dan Nana tertampan dengan permasalahan yang mncabar ego, kewibawaan dan keimanan. Jannah pernah mengaku kalah di tengah jala. Masih adakah harapan buat seorang sahabat untuk diselamatkan?

Kehidupan pelik Kak Icon mengundang tanda tanya tentang signifikanya watak aneh di bumi Allah. Kehadiran Kak Zai engundang rencah rasa, dan memberi semacam katasis dalam jiwa yang berserabut mazmumah.

Dua jejaka hadir di hati Jannah: Azhar dengan surat-suratnya yang membaja semangat dan Matthew, pemuda kristian yang mencari kebenaran. Jannah memilih untuk setia, tetapi takdir Allah mengubah segalanya.


Setelah mnghabiskan pembacaan novel ni. Banyak yang telah di ubah. Mungkin mengikut keadaan semasa pengambaran. Walau pun tahu ape yang terjadi dalam novel ni, tapi nak tau jugak ape yang terjadi dalam drama ni. Mane tau kesudahan tidak akan same di dalam novel.



Nota kecik: suka dengan perwatakan Iskandar. hi....hi...hi....




11 comments:

  1. jarang sgt tgk drama melayu dah...timing tak sesuai...huhu

    ReplyDelete
  2. akak pun layan cerita ni
    mungkin kena cari novel kot? dan berjinak jinak dgn novel ;p

    ReplyDelete
  3. tengok juga tapi yg episod smalam missed pulak part akhir sbb ada orang datang..so tak tau apa jadi.

    ReplyDelete
  4. saya pernah tengok 2 episode je, itu pun sebelum watak2 utama tu melanjutkan pelajaran ke luar negara...lepas tu dah tak tengok langsung, susah saya nak maintain tengok citer melayu ni

    ReplyDelete
  5. tapi novel tu memang menarik, insyaAllah nak cari jugaklah nanti

    ReplyDelete
  6. Trend sekarang novel diadaptasi menjadi drama/filem. Beruntung novelis.

    Apapun tentulah tidak dapat menandingi kehebatan perasaan membaca novel, kan?

    ReplyDelete
  7. x pernah tgk cite ni..
    tp skrg ni byk drama n filem amik dr novel kan..x de idea dah ke penulis skrip kat m'sia ni

    ReplyDelete
  8. akak pun tak pernah tengok cerita ni..sesekali je tengok tv..

    ReplyDelete
  9. ni pun adaptasi novel jugak ke? byk ye dr novel~

    ReplyDelete

Popular Posts