Jom Klik

Friday, July 6, 2012

Pengajaran Untuk Kite

Salam dari penghulu segala ari.... Semoga kite dirahmati olehNYE. Di sini PR nak cerita tentang masyarakat kite. Sekadar peringatan serta pengajaran untuk semua termasuk diri PR sendiri. Semalam HR ade bercerita tentang seorang anak ni. Dulu die selalu datang jugak kat opis PR bersama nenek die. Entah bila nenek die meninggal dunia PR sendiri tidak pasti. Setelah nenek die meninggal dunia, anak ini dipelihara oleh cikgu sekolahnyer. Tetapi cukup malang sekali, boleh dikatakan tiap-tiap ari ayah si anak ni meminta duit dari cikgu itu. Sebenarnyer ibu die meninggal (kalau tak silap PR ), manakala si ayah pulak seorang penagih. Akhirnyer si anak pulang semula kepangkuan ayah. Mungkin cikgu tak tahan kerana si ayah selalu meminta duit.
 
PR juga ade mendengar si anak di paksa meminta sedekah. Allahhualam..... Sebab yang PR dengar, pernah jugak la berita tersebut masuk dalam surat khabar. Baru-baru ni si ayah datang ke opis PR. Macam biase la kalau tak datang meminta wang ape lagi. Mendengar cerita terbaru tentang si anak membuatkan PR cukup terharu. Kisahyer si anak mungkin tidak tahan dengan sikap si ayah. Mungkin ade yang mengajar atau atas kehendak die sendiri PR pun tak tahu. Si anak telah pergi ke balai polis untuk memberitahu perlakuan si ayah. Alhamdullilah tindakan telah si ambil. Si anak telah diserahkan ke Badan Kebajikan Masyarakat. Si anak telah di serahkan kepada keluarga angkat di Kuantan. Si anak sebenarnyer budak yang cerdik. Tapi kesihan kerana dapat ayah seperti begitu....

16 comments:

  1. Kesiannya anak tersebut kan. Kalau dapat didikan guru tadi mesti dia jadi budak yg sempurna. Banyak kes anak cerdik terbengkalai dek kerana penjaya yg tak bertanggung-jawab. Pandai juga dia report polis.. kakak rasa budak ini boleh berjaya lepas ini sebab dapat jagaan sempurna.

    ReplyDelete
  2. kesian nasib si anak, semoga ayah dia akan berubah menjadi baik dan bertanggungjawab terhadap masa depan anaknya
    kenapa cikgu tu tak hantar ke kebajikan je ye?

    ReplyDelete
  3. kesian kat budak tu
    ayahnya yg sepatut mebimbing - menjaga heols...

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Cite ni mcm dah tersebar kan? Budak tu asalnya Terengganu ke PR? Tapi rsnya kes ni da jdk kes polis kan?

    ReplyDelete
  6. hmm sian nya budak tu.knp lah bapak dye tukan.

    ReplyDelete
  7. semoga mase depan si anak tu terbela dan menjadi insan yg bergunalaa suatu ari nanti.

    ReplyDelete
  8. ramai anak jadi mangsa dek perbuatan ayah

    ReplyDelete
  9. rasa nyer masa depan budak tuh lebih terjamin kalau duduk kat jabatan masyarakat...

    ReplyDelete
  10. Ya Allah... siannya anak dia... nape lah ayah dia buat camtu..

    tp alhamdulillah.. sekurang2nya ms dpn ank tu lg terjamin skrg...

    ReplyDelete
  11. Rasa Kasihan sangat dekat si anak itu.

    ReplyDelete
  12. TATAU NAK KATA APA KT BAPAK CAMNI... NAKLANGGAR TERUS KE HAPE...GERAM BETUL

    ReplyDelete
  13. TAK GUNA PUNYA BAPAK... patut dia yang bagi cikgu duit tapi dia plak yang minta duit dengan cikgu... huhuhu

    ReplyDelete

Popular Posts