Jom Klik

Thursday, April 5, 2012

Rancangan Kewangan

Ari ni tertarik dengan N3 Kak Zakie. Memang teruja bab-bab simpan duit ni. Memang betul kate Kak Zakie Kite yang golongan pekerja swasta kene menabung untuk anak-anak dari kecik. Kite kan tahu ajal maut di tangan tuhan. Kite hanya merangcang, tuhan yang menentukan. Alhamdullilah dari Sitwin lahir lagi PR dah simpan duit die. Duit-duit pemberian dari hadirin yang melawat die dari lahir lagi PR akan simpan. Duit yang terima pada ari rayer atau bukan ari rayer pun PR akan simpan. Cuma setiap bulan PR akan berikan tambahan duit simpanan sitwin. Tak kisah la walau pun tak banyak. Biar la ade dari tak de langsung. 

Sekarang tengah plan semula kewangan PR serta sitwin. PR ingat akan beli Dinar Emas kat Public Gold  . OK tak bagi pandangan kau orang. Sebab emas sekarang kan selalu naik. Duit PR yang ade sikit-sikit tu akan PR laburkan di Public Mutual. Sekarang pun PR dah keluarkan wang di KWSP dalam akaun 1 untuk pelaburan di Public Mutual. Bukan ape, pada zaman sekarang pun nilai wang berapa sangat la. Kalau kite bawak duit RM 100 hinggit kat pasaraya. Berapa banyak sangat barang yang boleh kite beli. Zaman akan datang tak tau lagi la.


Ok tak rancangan kewangan PR. Tapi insyaallah segala urusan akan selesai sedikit waktu lagi PR akan laksanakan rancangan ni. 

Nota kecik: PR ade jugak pinjam duit dari tabung sitwin. Tapi ganti balik tau. Tu pun dalam keadaan yang sangat terdesak...

6 comments:

  1. PR punya persepsi sama dgn kakak. Buka a/c anak sebaik dapat mykid/birthcert. Satu lagi bab beli emas. Kakak sokong dan kakak dan abang dah mula pun PR. Cuba survey sher gold paling banyak turun pun baru 1-2 ringgit tak pernahnya akan jatuh merudum. Dlm al-quran pun sudah tercatat sebab itulah mengapa emas/perak kena zakat itulah juga Allah telah beritahu awal-awal. So tak perlu bimbang membeli emas memang tak rugi (bukan gelang/rantai tau - takut kena ragut hihi...)

    ReplyDelete
  2. Banyak cara nak simpan duit.. antara nak ngan tak nak je kannn.. :)

    ReplyDelete
  3. unit trust sesuai utk long term investment portfolio. Investment in gold pun bagus juga..

    ReplyDelete
  4. bagus pr buat perancangan kewangan macam ni.. :-)

    ReplyDelete
  5. terfikir jugak nak buat pelaburan emas tapi tak tau kat mana..

    ReplyDelete

Popular Posts